سرسیلندر Xu9 چند سوپاپه؟

بین این دو تا واشر سرسیلندر قرار می گیره. این هم سر سیلندر هست که روی سیلندر قرار می گیره. ازجمله معایب طراحی

توسط HEKAYATFARDAYEEMAAA در 30 شهریور 1400
بین این دو تا واشر سرسیلندر قرار می گیره. این هم سر سیلندر هست که روی سیلندر قرار می گیره. ازجمله معایب طراحی ظاهری آن میتوان به صاف و یکنواخت بودن گلگیرها و درها اشاره کرد، در حالیکه اکثر خودروهای پرطرفدار امروزی دارای انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی در قسمت درها هستند. آرایش خورجینی v شکل را شاید بتوان معروف ترین نوع آرایش سیلندر دانست و اکثر خودروهای امروزی از این نوع چینش بهره سرسیلندر بشل می برند. به نسبت این ۲ حجم نسبت تراکم موتور گفته میشود، یعنی نسبت حجم روبروی پیستون در نقطه مرگ پایین به حجم روبروی پیستون در نقطه مرگ بالا نسبت تراکم گفته میشود، اگر به نمودار فشار بر حسب حجم موتور توجه کنیم، ابتدا سوپاپ های ورودی باز میشوند و مخلوط هوا و سوخت به داخل موتور وارد میشود، در مرحله بعدی سوپاپ ها بسته شده (نقطه ۲) و پیستون رو به بالا حرکت میکند، هنگامی که پیستون به سمت بالا حرکت میکند مخلوط هوا و سوخت موجود در سیلندر را متراکم میکند، و باعث میشود فشار مخلوط گازی بالا برود، میزان این افزایش فشار رابطه مستقیم دارد با نسبت تراکم موتور، هر مقدار نسبت تراکم موتور بالاتر برود میزان این افزایش فشار نیز بیشتر میشود. سرسیلندر توسن شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد. مثلاً بالا رفتن بیش از حد آمپر خودرو و عدم توجه به اون. اگر مجموعه خنک کاری که متشکل از فن، رادیاتور، پمپ آب و سنسور درجه حرارت است به درستی کار نکند، با بالا رفتن دمای موتور احتمال آسیب خوردن به سرسیلندر و دیگر اجزای موتور مثل واشر سیلندر، پیستونها و شاتون بالا میرود. گرم شدن غیر طبیعی موتور یا مثلاً آمپر همیشه رو به بالا باشه. بالارفتن امپر آب: دمای موتور بیش از اندازه طبیعی بالا می رود، در این شرایط از وجود نشتی در سیستم خنک کننده مطمئن شوید، اگر نشتی وجود نداشت، به سراغ رادیاتور رفته ممکن است جرم گرفته باشد، اگر سالم بود ترموستات و سپس واتر پمپ را برسی کنید اگر سالم بود به احتمال قوی یا اشکال از فن می باشد و یا واشر سرسیلندر. اگه کوچکترین نشتی از داخل به بیرون یا از بیرون به داخل سیلندر اتفاق بیفته معنی این میشه که واشر سرسیلندر سوخته. در این مشکل سلندر نمی تواند فشار کافی را ایجاد کند. در ماههای گرم سال، فشار مضاعفی به اجزای مختلف موتور و مشخصاً به سیستم خنککننده وارد میشود. فرایند کف تراشی سرسیلندر لازم است با مهارت و دقت بالایی انجام شود؛ چرا که نقص در کارکرد آن علاوه بر کاهش کارایی خودرو، ممکن است به سایر قطعات آن نیز آسیب وارد کند. برخی صداها در خودرو ممکن است در ابتدا غیرعادی باشد اما بعد از مدتی متوجه میشوید که صداها طبیعیاند و خودرو مشکلی ندارد اما گاهی اوقات شنیدن صدای جدید و غیر طبیعی یک هشدار است و باید آن را جدی گرفت مخصوصا اگر صداها مربوط به موتور خودرو باشد. اما در بسیاری از موارد دیگر میتواند به قیمت آسیب جدی به موتور و هزینههای گزاف تمام شود. اما با توجه به این که اساس کار پیشرانههای درون سوز بر حسب حرکت پیستون در داخل سیلندر و چرخش میل لنگ با شاتونی است که به پیستون متصل شده، کمبود روغن موجب مشکلات زیادی از جمله از آببندی خارج شدن سوپاپها، خط افتادن میل سوپاپ، سرخ شدن یا خط افتادن یاتاقان و از همه مهمتر شاتون زدن یا همان دست در آوردن موتور میشود! سرسیلندر قلبی پژو استهلاک این واشر هم می تونه باعث قاطی شدن آب و روغن بشه. این نکته رو هم بگم که سوختن واشر سرسیلندر تو یه لحظه اتفاق نمی سرسیلندر خودرو افته. برای جمع کردن سر سیلندر هم ابتدا میل سوپاپ را با روغن آغشته و درون سر سیلندر جا می زنیم پس ضامن نگهدارنده را سرسیلندر هوندا ۲۰۰ نصب می کنیم. داخل مجموعه موتور و سیلندرها هر لحظه با گردش آب و روغن خنک سازی اتفاق میافته. کم بودن آب رادیاتور یا کم بودن و نشتی روغن. پس هر کدوم از این علائم را دیدید حتماً به مکانیک یا نمایندگی مراجعه کنید تا از خرج میلیونی جلوگیری کنید. معنیش این میشه که حرارت بیش از اندازه باعث دفرمه شدن این واشر شده و پلمپ سرسیلندر 70 سیلندر باز شده. در این روش مواد درون قالبهای دقیق و کامل شکل داده شده فلزی ریخته میشوند و مواد پس از ریخته شدن درون قالبها، فشرده میشوند تا تمام قسمتها به شکلی که باید درآیند. شکل کلی سرسیلندر متانسب است با شکل سیلندر موتور به نحوی که میبایست تمام قسمتهای آنها بر یکدیگر منطبق باشند. از آنجایی که نمی توان تمام قطعات موتور را در یک مطلب تشریح کرد ، اجزا و قطعات موتور عمومی خودرو ( که در تمام موتورها یافت می شوند) را به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم نموده ایم و در این مطلب ، اجزا ثابت خودرو تشریح خواهند شد. اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد سرسیلندر 630 لطفا به بازدید از وب سرسیلندر شرکتی پژو سایت ما.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن