زانتیا در ایران با دو موتور عرضه شده است
شما به کمک اهرمی که کنار اهرم ترمز دستی قرار دارد میتوانید ارتفاع زانتیا را برای مسیرهای پر دستانداز زیاد کرده و برای جادهها و مسیرهای سرعتی کم کنید. اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوهای روشن خواهید دید که این یکی از نشانه های مهم سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین روغن نفوذی به حفره آب پس از سوختن واشر سرسیلندر باعث شیری شدن رنگ آب می گردد. طراحی ایرودینامیک زانتیا باعث کاهش دید عقب راننده گشته است. دید جلو و اطراف ماشین خوب هستند ولی دید عقب چندان خو ب نیست و به علت نداشتن دوربین و سنسور عقب باعث میشود که دنده عقب رفتن با زانتیا مشکل باشد. قبل از توقف کامل دسته دنده را در وضعیت R یا P قرار ندهید. بوشهای این موتور از نوع تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد.
نصب این قطعه بر روی ماشینهای شهری مرسوم نیست و بیشتر زمانی بر روی خودرو شهری نصب میشود که فرد صاحب خودرو خواستار این موضوع باشد، البته برخی از شرکتهای خودرو مانند بنز، بی ام و آئودی و دیگر برندهای اینچنینی برای طراحی خودروهای اسپرت خود، بهصورت فابریک از هدرز استفاده میکنند. در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد درگ زانتیا 6 سیلندر با ازرا - فیلم آکا ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته فیلم حوادث از سایت فیلم آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید. NTCمخفف Negative Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه عکس دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن کمتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن بیشتر میگردد. چه موقعی واشر سرسیلندر میسوزد یا نیم سوز میشود؟ زمستان باید تعویض شود و چه قیمتی که خود حرف حدس فراوان دارد اصلش که…
این مهم در ماکسیما به پیشرانه قدرتمند V6 و امکان سفارش با گیربکس اتوماتیک محدود میشود درحالی که زانتیا تنها با گیربکس دستی و دو پیشرانه 1.8 و 2.0 لیتری به بازار عرضه شد اما در عین حال از سیستم تعلیق پیچیدهای بهره میبرد که ویژگیهای منحصر به فردی برای آن به همراه دارد. حدودا میتوان گفت برای تعویض واشر سرسیلندر سوخته باید حدود 1 الی 2 میلیون تومان باید خرج کرد پس سعی کنید حواستان به این قطعه با ارزش باشد. همانطور که میدانید درست استفاده نکردن یا درست نصب نکردن واشر سرسیلندر ممکن است این قطعه بسوزد و البته نکته دیگری که مهم است این است که در برخی خودرو ها این قطعه نیاز به تعویض دوره ای دارد. تعویض این قطعه به دلیل استهلاک رایج بوده و رد صورت عدم دقت به این موضوع و عدم انجام این امر باید منتظر سوختن واشر سرسیلندر باشید زیرا این قطعه دیگر قابلیت آب بندی و جلوگیری از اختلاط آب و روغن را در موتور، از دست میدهد و بعد از مدتی صدمات زیادی وارد میکند.
اگر احساس میکنید آب رادیاتور خیلی زود کم و خالی میشود میتوانید به خرابی واشر سرسیلندر شک کنید. اگر واشر سرسیلندر بسوزد آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین میرود و ماشین آب روغن قاطی میکند و این مشکل اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور کاملا چرب میشود و رنگ شیری به خود میگیرد و خساراتی وارد میکند مانند تعویض واشر سرسیلندر خودرو. بسیاری از معایب بر طرف میکند از قبیل نشتی روغن از لایه واشرسرسیلندر و نشتی روغن به رادیاتور و کمپرس موتور به مدار آب. مواردی مثل تعویض نکردن مایع خنک کاری در بازه های زمانی،عدم استفاده از مخلوط آب مقطر خالص و ضد یخ،استفاده از روغن بی کیفیت،استفاده مداوم از سوخت گاز،گیر کردن ترموستات،نشت درب رادیاتور ، هوا گرفتن سیستم کولینگ ، از کار افتادن فن ها به دلیل مشکلات برقی ، کثیف شدن سطح خارجی و فین های رادیاتور و خیلی مسایل دیگه هم هستند که جزء دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر میشوند. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L3 یا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژکتور ها در آن جفت جفت میباشد.و جرقۀ آن مانند ۱۸۰۰ است.