تیونینگ خودرو ایران

تیونینگ خودرو: راهکارهای ارتقا و بهبود

اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعین‌حال می‌خواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعین‌حال تا حدی هزینه‌بر است زیرا شما هم می‌توانید بخش‌های لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینه‌های خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید.

به گزارش سرمایه فردا، تیونینگ خودرو، یکی از فعالیت‌های مورد علاقه بسیاری از خودرودوستان است که با اعمال تغییرات مختلف بر روی خودروهای خود، تلاش می‌کنند عملکرد و ظاهر آن‌ها را بهبود بخشند. در این مقاله، به بررسی تیونینگ پژو ۲۰۶ با موتور هوندا سیویک توسط تیم بریتانیایی Twin Engine Corsa می‌پردازیم. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جاده‌ها ساخته می‌شوند و اغلب آن‌ها از لاستیک‌های با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آن‌ها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که می‌خواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های بهتر استفاده کنند. به همین خاطر می‌توان رینگ و لاستیک‌های حرفه‌ای و باکیفیت را از برخی شرکت‌ها تهیه کرد.

هرچند قدرت موتور آن بالا نیست اما نصب سیستم دریفت بر روی آن در کنار وزن کم ترکیب فوق اعاده در حرکات نمایشی است. نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند. با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد. چرا که با حذف این کاتالیزور ممکن است برای زمان بسیار محدودی با سرعت و شتاب بهتری از خودروی خود روبرو شوید اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دوباره موتور افت پیدا کرده است که این افت بسیار بیشتر از حالت نرمال اولیه خودرو بوده است.

بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. فروشگاه کینگ اسپرت از سال 86  تأسیس شد و با پخش عمده لوازم تزئیناتی و اسپرت انواع خودرو ها شروع به کار کرد و در سال 89 شروع به وارد کردن لوازم اسپرت کرد. کیان باتری به عنوان یک استارت آپ تخصصی در زمینه فروش باتری ماشین و باتری یو پی اس فعالیت می کند.این مجموعه به صورت شبانه‌روزی و در تمام ایام سال حتی تعطیلات رسمی باز بوده و به ارائه خدمات و تعویض باطری ماشین در محل می پردازد.

از جمله معروف‌ترین تیونرهای ژاپنی می‌توان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. رپنیک بزرگترین وبسایت درباره تعمیر خودرو در ایران است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتیلینگ و سایر موضوعات مرتبط با خودرو، به وبسایت رپنیک مراجعه کنید. غیر از باز شدن درب‌ها به طرف بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ها در بخش بالایی، آن‌ها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بال‌های عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیده‌تر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. از جمله تیونینگ هایی که در ایران رواج زیادی دارد، ارتفاع خود است. به کمک این تیونینگ خودرو می توان فاصله خودرو از زمین را بیشتر و یا کمتر کرد.

در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژه‌ای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده می‌کنیم. تیره شدن شیشه‌های خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو می‌دهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود می‌آورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگ‌های دیگر به حساب می‌آید. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی می‌تواند نماد قدرت خودرو باشد. رنگ یک رینگ می‌تواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقره‌ای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی می‌باشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد.

خودروهای پژو، به‌ویژه مدل‌های 206 و 405، یکی دیگر از گزینه‌های پرطرفدار برای تیونینگ هستند. موتورهای قدرتمند و طراحی قابل تطبیق، این خودروها را برای تیونینگ مناسب می‌کند. شما می‌توانید با خواندن این مقاله در انتخاب خود تصمیم درستی بگیرید تا بهترین خودرو را تیونی کنید. نمونه‌های تقویت‌شده M توان زیادی نسبت به مدل‌های معمولی دارند. این اتومبیل ۶ سیلندر ۳۵۰ اسب بخاری دارد که بهترین ماشین برای تیونینگ محسوب می‌شود. اگر دنبال خرید خودرویی ارزان و مطمئن هستید، به سراغ این محصول شرکت هوندا بروید.

در حالت معمول مسیر خروج دود در اگزوز به صورت پر پیچ و خم طراحی شده است که این ناهمواری مسیر به دلیل کاهش صدای خروج دود و موتور می‌باشد. امروزه صندلی‌هایی بسیار انعطاف پذیر اما سبک و توخالی و با ضخامت کم و به روش نانو تولید شده اند که علاوه بر اینکه قیمت نسبتا بالاتری دارند اما بسیار سبک و با دوام تر نیز هستند. و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشه‌ها نیز می‌تواند بسیار موثر باشند. بسیاری از خودروهای لوکس و امروزی قابلیت تغیر ارتفاع خودرو به صورت دستی توسط یک دکمه را دارند که خودرو در جاده‌های هموار به کمترین ارتفاع خود تنزل داده می‌شود و در راه‌های ناهموار و خاکی، به بالاترین ارتفاع خود ارتقا داده می‌شود. ممکن است تمامی تغیرات تیون خودرو در جهت نشان دادن ظاهری قدرتمند در خودرو باشد، قطعا در این حالت، یک سپر ظریف و کوچک نمی تواند این قدرت را القا کند و می‌بایست از سپری با خطوط ناملایم و حجیم تر استفاده کرد.

در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز می‌شدند و سپس پیشرانه‌ای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب می‌شد. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود.

چنین رینگ‌هایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو می‌شوند. عواملی مانند سرعت‌پایین، وجود رقبای قدرتمندی و عرضه محدود GT86 را از قرار گرفتن در کانون توجه کنار زده است. در ادامه به موارد بیشتری از بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت خواهیم پرداخت. برای برخی سرعت و شتاب حرف اول را می‌زند برای بعضی از افراد کیفیت بالا و مصرف سوخت کمتر. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از بهترین ماشین‌ها در ایران‌خودرو برای شرکت در مسابقه را معرفی کنیم.

یکی از بحث‌های جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. اگر بخواهید خودرو دارای توانایی بالا در حرکت نمایشی و قدرت موتور بالا باشد از این خودرو استفاده کنید. در ادامه موارد بیشتری را برای بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت ذکر می کنیم.

همچنین، استفاده از فیلترهای هوای با کیفیت بالا و سیستم‌های ورودی هوای بهینه می‌تواند جریان هوای بیشتری به موتور برساند که به بهبود احتراق و افزایش عملکرد کمک می‌کند. در حال حاضر پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک نسبتا زیبا می‌تواند گزینه مناسبی برای تیونینگ باشد. در درجه اول طراحی ظاهری این خودرو با ویژگی‌های مورد پسند جوان‌ترها کاملا مطابقت دارد و می‌تواند به کمک یک کیت بدنه و افزودن بال عقب، به خودرویی جذاب از نظر ظاهری تبدیل شود. با اینکه تغییرات زیبایی‌شناسی می‌توانند شامل انتخاب رنگ جدید برای خودرو باشند اما تیونینگ خودرو نیز با همین هدف انجام می‌شود. اضافه کردن توربو یا سوپرشارژر به پیشرانه می‌تواند به تمایز صدا و عملکرد خودرو کمک کند. با برخی تغییرات هدفمند و مهم می‌توان خودروی لوکسی همچون کادیلاک STS را به سدانی اسپرت بدل کرد.

پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقه‌ای مخصوصا مسابقات دریفت شکل‌گرفته است؛ علاوه‌بر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود. مناسب‌ترین ماشین‌ها برای دریفت باید دارای قدرت بالا و محور متحرک عقب باشند. برخی از نمونه‌های آن در بازار ایران بی ام و تویوتا جی، جنسیس کوپه است. با توجه به این‌که این گزینه قیمت زیادی دارد، بنابراین می‌توانید از بی ام و 36E و 64E را استفاده کنید. تیونینگ خودرو می‌تواند راهی عالی برای بهبود عملکرد، ظاهر و شخصی‌سازی خودرو شما باشد.

Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. بنابراین هرگونه عدم کارایی می‌تواند بر طول عمر آن اثرگذار باشد. اگر قوای محرکه به‌خوبی تأمین نشود، تفاوت چندانی با یک اتاقک ندارد و وجود آن بی‌معناست!

با بررسی دقیق مزایا و معایب هر خودرو، شما را در انتخاب بهترین گزینه برای تیونینگ یاری خواهیم کرد. تیونینگ خودرو در ایران، با وجود محدودیت‌های موجود، به عنوان یک علاقه‌مندی پرشور میان جوانان و علاقه‌مندان به خودرو رواج یافته است. تبدیل یک خودروی معمولی به یک ماشین منحصر به فرد با عملکرد بالا، آرزوی بسیاری از رانندگان است. اما انتخاب خودروی مناسب برای تیونینگ، با توجه به تنوع مدل‌ها و محدودیت‌های بازار، نیازمند بررسی دقیق است. در این مطلب، به بررسی 6 تا از بهترین ماشین ها برای تیونینگ در ایران خواهیم پرداخت. همچنین، به عوامل موثر در انتخاب خودرو برای تیونینگ، مزایا و معایب هر گزینه، هزینه‌های تقریبی و نکات مهمی که باید هنگام تیونینگ در نظر گرفت، خواهیم پرداخت.

این شرکت با تولید تویوتا سوپرا توانسته توجه تیونرها را جلب کند. از زمان ساخت تا امروز، یکی از محصولات نمادین شناخته می‌شود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تقریباً تمام اتومبیل‌های جهان دارای قابلیت تبدیل‌شدن به تیونینگ را دارند. اکثر خودروها را می‌توان باسلیقه و بر اساس دارایی خود به تیونینگ تبدیل کنید. در ایران برخی موسسات آموزش حضوری تیونینگ خودرو را ارائه می‌دهند. قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت.

صنایع خودروسازی آن‌چنان تنوع گسترده‌ای در تولید خودرو داخلی ندارند. در حال حاضر پنج پیشرانه از پرفروش‌ترین محصولات داخل استفاده می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که کدام‌یک بهترین موتور و کیفیت بالایی دارد؟ جواب نسبی است زیرا هر کس بر اساس نیاز و شرایط خود خرید می‌کند. به‌علاوه این کار باید به متخصصانی که دارای دانش کافی هستند، واگذار شود. چراکه تغییرات غیراستاندارد می‌تواند سلامت سرنشینان را تهدید کنند.

در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک می‌کند. برای تیون فنی خودرو می‌توان حجم موتور را افزایش داد و با روش‌هایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. می‌توان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفه‌ای تقویت نمود. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد.

که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. اما مواردی مثل کیت مکش اسپرت، خروجی دود استیل یا همان هدرز، استفاده از لوله‌های اگزوز استیل با کاتالیزور ارتقا یافته و…، به موتور ال۹۰ توان بیشتری خواهد داد. البته تمامی این کارها باید تحت نظر متخصص و در تعمیرگاه‌های معتبر انجام شود. در هر ساعت از شبانه روز میتوانید کالای مورد علاقه خود را ثبت و تهیه کنید. و جدیدترین لوازم تیونینگ خودرو ساخت کمپانی های معروف دنیا را از این مجموعه تهیه نمایید.

تیونینگ می‌تواند از تعویض قطعات داخلی موتور گرفته تا اضافه کردن لوازم جانبی لوکس و طراحی‌های خاص بدنه خودرو را دربرگیرد. در این مقاله، به بررسی تخصصی تیونینگ خودرو، انواع آن و لوازم مورد نیاز خواهیم پرداخت. تیونینگ خودروی هیوندای جنسیس یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین علاقه‌مندان به دنیای خودروهای لوکس و اسپرت است. این خودروی جذاب با طراحی خیره‌کننده و امکانات پیشرفته، بستری مناسب برای بهبود و ارتقاء عملکرد و ظاهر فراهم می‌آورد. از جمله تغییراتی که معمولاً در تیونینگ جنسیس انجام می‌شود، می‌توان به ارتقاء موتور، سیستم اگزوز، تعلیق، ترمزها و رینگ و لاستیک‌ها اشاره کرد.

اما برای افرادی که به دنبال شخصی‌سازی و بهبود عملکرد خودروهای خود هستند، تیونینگ رنو ساندرو می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز می‌بایست مواردی همچون برنامه‌ریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستون‌های کاراتر و… در نظر بگیرید. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با این حال، قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مهم است که هدف خود را مشخص کنید، با یک متخصص مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. معمولاً هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیک‌های پهن، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخش‌های دیگر بدنه ایجاد می‌کنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند.

حرف هایی که با تجربه های تلخ یا شیرین شما به دست آمده است و هیچ وقت شنیده نشده است پس با خیال راحت اما با رعایت و اصول اخلاقی و به دور از استفاده از الفاظ رکیک نظر خود را بدون هیچ پرده ای با عموم به اشتراک بگذارید. شاید تیونینگ شیشه‌های خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب می‌شود. البته درصورتی‌که این کار به‌صورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکت‌ها کار ضدگلوله کردن شیشه‌ها را نیز انجام می‌دهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد. بعداً، نوبت به ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند.

با توجه به این‌که این گزینه قیمت زیادی دارد، بنابراین می‌توانید از بی ام و ۳۶E و ۶۴E را استفاده کنید. تقویت موتور یا تیونینگ خودرو یکی از جذاب‌ترین رشته‌های فنی در علم اتومبیل است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و انواع و اقسام خودروهای مختلف توسط این افراد تحت فرایند تیونینگ قرار می‌گیرد. گاهی اوقات تیونینگ یک خودرو به حدی پیشرفته است که به عنوان مثال یک نیسان پاترول قدیمی تیونینگ شده حتی از بوگاتی شیرون هم قوای بیشتری پیدا می‌کند. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند.

بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپ‌ها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. در این بخش می‌توان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیس‌دار به‌جای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت‌کننده‌های صدا مانند آمپلی‌فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد.

زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد. البته که هدف اصلی از این مدل تیونینگ خودرو، افزایش پیشرانه بود.این تغییرات باعث شد تا علاقه مندان بیشتری به تیونینگ خودرو پیدا شوند. اما رفته رفته با بیشتر شدن مسابقات، بحث تیونینگ کردن خودروها نیز داغ تر شد. رواج مسابقات سرعت در کالیفرنیا، باعث شد تا بیشتر توجهات تیونینگ معطوف به افزایش سرعت خودرو شود. البته که آمار بالای مجرحان، مهندسان را واداشت تا تغییراتی در شکل ظاهری خودروها برای افزایش ایمنی، ایجاد کنند.تا اینکه رفته رفته، تعداد شرکت های خودروسازی افزایش پیدا کرد.

طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به برابوس، منصوری، هنسی، نوویتک، تک آرت و… اشاره کرد. با تغییرات مناسب، می‌توان پراید را به یک خودروی جذاب و حتی سریع تبدیل کرد. با تغییر دادن مدل چراغ‌ها شما می‌توانید، نمای بسیار زیباتری به خودروی خود بدهید.

تولیدکنندگان خروجی موتورهای خود را محدود می کنند تا خودرو های خود را با استاندارد های اغلب مناطقی که قصد فروش خودرو خود را در آن دارند ، منطبق کنند. با تغییر فیلتر هوا و تیونینگ خودرو، می توان قدرت و توان موتور را به ویژه در دورهای بالا، افزایش داد. از دیگر شرکت های تیونینگ خودرو می توان به کمپانی منصوری اشاره کرد. این کمپانی که توسط یک ابرانی تاسیس شده است، فعالیت خودش را از سال 1989 آغاز کرد. تمرکز اصلی کمپانی منصوری تیونینگ خودرو شرکت هایی مانند بنتلی، رولز رویس و استون مارتین است. وجود ایده های شگفت انگیز و افزایش هرچه بهتر کارایی ماشین ها، از مهمترین ویژگی های این کمپانی تیونینگ خودرو است.

در فروشگاه خاص متنوع ترین و با کیفیت ترین لوازم اسپرت، نورپردازی و تزئینی و سیستم های صوتی و تصویری خودرو با مناسبترین قیمت ارائه می شود. ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است. این بخش شامل تغییر در زاویه باز شدن درب‌های خودرو می‌شود، به صورتی که درب‌های خودرو به شکلی غیرمعمول و متفاوت ازآنچه استاندارد عمومی خودرو‌ها است باز و بسته شود که از جمله آن‌ها می‌توان به درهای خفاشی و پروانه‌ای اشاره کرد. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانه‌های تیونینگ اختلاف‌نظر بسیاری وجود دارد و در مورد این‌که Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست. مهندس آلمانی، گوتلیب دایملر اولین کسی بود که در سال 1885 مکش اجباری یا forced-induction را در موتور احتراق داخلی اعمال کرد؛ مکش اجباری که با رساندن هوای فشرده‌شده، به ورودی موتور درون‌سوز، توان و راندمان آن را افزایش می‌‌داد.

یکی دیگر از شاخه های تیونینگ خودرو، تقویت چیپ یا کامپیوتر است. زمانی که این تغییر انجام شود، شتاب، سرعت، توانایی و عملکرد خودرو نیز ارتقا پیدا می کند.تقویت چیپ یا کامپیوتر، به عنوان یکی از شاخه های تیونینگ خودرو، برای افزایش قدرت و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، با تغییر برنامه‌های کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد. همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد.

برخی تغییرات خودرو باعث می‌شوند هنگام فروش افت قیمت زیادی وجود داشته باشد. به دلیل آن که چنین خودروهایی معمولاً تحت‌فشار قرار می‌گیرند بنابراین خریداران زیادی به آن‌ها علاقه ندارند و به همین خاطر هم قیمت مدل‌های تیونینگ شده افت بیشتری دارد. در برخی کشورها حق بیمه خودروهای موردبحث نیز بیشتر است زیرا احتمال تصادف آن‌ها بالاتر خواهد بود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های برنامه‌ریزی مجدد ECU افزایش قدرت پیشرانه است اما درعین‌حال می‌توان مصرف سوخت را نیز کاهش داد. قلب تپنده خودرو برای حفظ قابلیت اطمینان خود محدودیت‌های خاصی دارد بنابراین برنامه‌ریزی دوباره باعث بهبود راندمان آن می‌شود.

وزن و قدرت دو عامل مهم در انجام حرکات نمایشی و دریفت محسوب می‌شود. ازاین‌رو شرکت سازنده آن در هنگام طراحی توجه ویژه‌ای به حرکات نمایشی داشته است. این اتومبیل 6 سیلندر 350 اسب بخاری دارد که بهترین ماشین برای تیونینگ محسوب می‌شود. هزینه تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع خودرو، نوع تیونینگ و قطعات مورد استفاده. به طور کلی، تیونینگ عملکردی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تیونینگ ظاهری دارد.

قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، با نمایندگی مجاز خودرو مشورت کنید. موارد ذکر شده در بالا مرسوم‌ترین تغییراتی بود که رانندگان تمایل به تغییر آن‌ها دارند. تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلی‌ها گرفته تا افزودن آپشن‌های دیگر می‌توان در کابین خودرو ایجاد کرد. یکی از مواردی که خیلی‌ها دوست دارند در ظاهر خودروی خود تغییر دهند و آن را به اصطلاح خفن‌تر نشان دهند، تغییر درب‌هاست. در بسیاری از خودروهای لوکس، درب‌ها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز می‌شوند.

همچنین، ارتقاء سیستم صوتی و نصب اجزای داخلی باکیفیت‌تر می‌تواند تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند. برای دستیابی به بهترین نتیجه و اطمینان از ایمنی و کیفیت تیونینگ، توصیه می‌شود که این کار توسط متخصصان مجرب و با استفاده از قطعات اصلی و معتبر انجام شود. تیونینگ خودرو به معنای بهبود و ارتقاء عملکرد فنی و ظاهری خودروها است. این فرآیند شامل مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحات است که می‌تواند بر موتور، سیستم تعلیق، ترمزها، سیستم اگزوز، و حتی ظاهر خودرو تأثیر بگذارد. در بخش فنی، می‌توان با تغییر قطعاتی مانند فیلتر هوا، سیستم تزریق سوخت، و نصب توربوشارژرها، عملکرد موتور را بهبود بخشید. همچنین، تغییر در سیستم تعلیق و ترمزها می‌تواند به بهبود کنترل و ایمنی خودرو کمک کند.

یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. امروزه خرید آنلاین از خریدهای سنتی کالاها سبقت گرفته و تمایل مردم به این نوع روش خرید بیشتر شده، با بررسی سایت های گفته شده می توان خرید آنلاین را جایگزین خرید سنتی کنیم و از وقت و زمان خود سودمندانه استفاده کنیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. رینگ‌های بزرگ با لاستیک‌های پهن، ارتفاع زیاد و غیرعادی خودرو از زمین به همراه سیستم صوتی چندین ‌هزار وات و بلندگوهای زیاد از خصوصیات سبک داب است.


بهترین مراکز تیونینگ در ارومیه