استفاده از تبلیغات اینستاگرام برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه2024-01-22
نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI از کمپین بازاریابی محتوایی
عواملی مانند شرایط اقتصادی، نوع بازار هدف، کانال های تبلیغاتی مورد استفاده و نوع محصول یا خدمات بر ROI تبلیغات تاثیر می گذارد. این فرمول به شما نشان می دهد که آیا تبلیغات برای شما سودآور بوده است یا فقط به هزینه تبلیغات پول خرج کرده اید و به هیچ چیز نرسیده اید. اگر ROI مثبت باشد، به این معنی است که تبلیغات شما موفقیت آمیز و سرمایه گذاری بوده است.
این دادهها به شما کمک میکنند تا تصمیمهای بهتری درباره استراتژیهای بازاریابی خود بگیرید. این پارامتر برای تمایز بین نسخههای مختلف یک تبلیغ یا محتوای خاص استفاده میشود. اگر چندین تبلیغ متفاوت برای یک کمپین داشته باشید، میتوانید از utm_content برای شناسایی نسخهای که عملکرد بهتری دارد، استفاده کنید. پارامتر utm_campaign برای شناسایی کمپین خاصی که ترافیک از آن آمدهاست، استفاده میشود. این میتواند نام یک کمپین بازاریابی، فصل خاصی از فروش (مانند بلک فرایدی Black Friday) یا هر رویداد خاص دیگری باشد.
با استفاده از این دادهها، میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را تنظیم کرد تا با بودجههای محدودتر، نتایج بهتری حاصل شود. اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای تبلیغات دیجیتال فراهم کرده است. با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه این پلتفرم به کسب وکارها امکان می دهد تا به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنند. تبلیغات در اینستاگرام به شما این امکان را می دهد که با استفاده از محتوای بصری جذاب توجه کاربران را جلب کرده و تعامل بیشتری با آن ها برقرار کنید. بهتر است به طور منظم معیارهای کلیدی مانند نرخ کلیک (CTR)، هزینه بهازای هر کلیک (CPC)، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را تجزیهوتحلیل کنید.
طراحی وب اپلیکیشن
این روش به شما امکان میدهد که تبلیغات خود را در وبسایتها، اپلیکیشنها یا حتی بخشهای خاصی از یک صفحه نمایش دهید. برای مثال، سایت همراه مکانیک که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت دارد، فضایی را برای تبلیغات در اختیار برندهای مرتبط قرار میدهد. در عکس مجموعه “سعادت رنت” که در حوزه اجاره خودرو فعالیت میکند، از این فرصت برای نمایش تبلیغ بنری خود استفاده کرده است. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتواهای وبسایت یا لینکسازی داخلی و خارجی، تنها به جذب ترافیک ارگانیک منجر نمیشود. این کار علاوه بر افزایش اعتبار وبسایت شما، بهبود تجربۀ کاربران را نیز به همراه دارد و آنها را به سمت مسیرهای درست هدایت میکند.
در یک کمپین موفق، همه چیز به هم متصل است تا در نهایت مخاطب هدف بر روی فراخوان شما کلیک کند. از دریافت و ردیابی دادهها گرفته تا بهینهسازی سایت و جذابیت صفحه فرود، هر جزئی برای موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی اهمیت دارد. از سوی دیگر، خدمات سئو وردپرس برای ارزیابی عملکرد و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی به کار میآید. این خدمات شامل تحلیل دادههای گوگل آنالیتیکس، بررسی رفتار کاربر در صفحات مختلف سایت و اندازهگیری نرخ تبدیل است.
همچنین، تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی به ایجاد حس ارتباط و اعتماد کمک میکند. از مشتریان بخواهید تجربهها، نظرات و نقدهای خود را درباره محصولات یا خدمات شما به اشتراک بگذارند. این مشارکتها باعث ارتقای اعتبار برند شما میشود و به شما اطلاعات ارزشمندی برای بهبود استراتژی بازاریابیتان ارائه میدهد.
برای افزایش رضایت مشتریان، از ارائۀ خدمات شخصیسازیشده و جمعآوری بازخوردهای آنها استفاده کنید. با استفاده از دادههایی که از ارتباط با مشتریان به دست میآورید، میتوانید خدمات و محصولات متناسب با نیازهای آنها ارائه دهید. همچنین، جمعآوری بازخورد از طریق نظرسنجیها یا نظرات در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا نقاط ضعف را شناسایی و بهبود دهید. پاسخگویی سریع به سوالات و مشکلات مشتریان نیز رضایت آنها را افزایش میدهد. در نوع دیگر باید جامعه هدف مورد بررسی قرار گیرد که این کار با جمعآوری اطلاعات و استفاده از ابزار مخصوص خود اینستاگرام انجام میگیرد. پس از تبلیغات پربازده، باید نوع نگاه کاربران نسبت به محصول شما تغییر کرده باشد.
کمپینهای خلاقانه بهتر است مخاطبانی که احتمال تبدیل شدنشان کم است را حذف کنید، مخصوصا اگر با بودجه محدود کار میکنید. با تعیین بودجه و حاشیه سود بهعنوان معیار، شاخص بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) مناسبی تعیین کنید. همچنین باید عملکرد کانالهای بازاریابی مختلف را بررسی کنید و کانالهای موفق و ناموفق را شناسایی نمایید. رصد این معیارها به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا استراتژیها، بودجهها و سرمایهگذاریهای آتی خود را با جهتگیری مشخصتری برنامهریزی کنند. اما در صورت امکان، استفاده از ابزارها و راهحلهای نرمافزاری طراحیشده برای پایش این معیارها ایدهآل است، چرا که در تضمین دقت نتایج ارزیابی هر کمپین اجراشده بسیار مفید هستند. برای مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین لباس دارید و متوجه شدید که تبلیغات با لباسهای تابستانی دارای CTR بالا اما تبدیل پایینی هستند.
اما باید توجه داشت که این مقدار به نوع کسبوکار و صنعت شرکت شما بستگی دارد. در واقع تبلیغات می تواند یکی یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی که نه تنها فروش را در کوتاه مدت افزایش می دهد، بلکه به ایجاد یک برند قوی و افزایش وفاداری مشتری در بلند مدت کمک می کند. کوکو با استفاده از الگوریتمهای هوشمند، اطلاعات کاملی از میزان تعامل، تعداد فالوورها، نرخ تعامل واقعی و سایر معیارهای مهم را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید بهترین اینفلوئنسرها را برای تبلیغات خود انتخاب کنید. برای بررسی میزان اثربخشی محاسبه ROI و میزان اثربخشی لندینگ پیچ، به ترافیک ورودی، نرخ تبدیل (conversion rate) و بررسی فروش افزایشی را حتما در نظر داشته باشید. در ضمن عوامل دیگری مانند طراحی صفحه فرود، طراحی بنر تبلیغاتی، سرعت بارگذاری وب سایت و … بر سرنخ فروش یا لید تاثیر گذار است یعنی با تغییر هر کدام از این عوامل لیدهای بیشتری برای فروش به دست می آید.
راهنمای استخدام نیروی تولید محتوا
هرچند ممکن است از نظرسنجی نتایج ۱۰۰ درصد دقیقی نگیرید، اگر رفتارهای ناخودآگاه مشتری را از منابع دیگر دنبال کنید، مثل نقشهٔ حرارتی هاتجر، با دادههای جذابتری روبرو خواهید شد. از آنجایی که این محتوا توسط کاربران واقعی تولید شده است، بسیار منحصربفرد و دست اول است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما می توانید به صفحه اصلی سایت و صفحه درباره شرکت تارنما مراجعه کنید. برای نمونه، اگر فروشنده ساعتهای درجه یک و لاکچری هستید، افزودن «ارزان» بهعنوان یک کلمه کلیدی منفی تضمین میکند که آگهی شما برای جستجوی «ساعتهای ارزانقیمت» نشان داده نمیشود. پس از تکمیل این اطلاعات، ابزار به صورت خودکار لینک UTM شما را تولید میکند.
در ایران نیز با توجه به پتانسیل بالای تبلیغات دیجیتال، شرکت ها می توانند از این فرصت ها برای توسعه برند و افزایش درآمد خود استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که موفقیت در تبلیغات مستلزم برنامه ریزی دقیق و بهینه سازی مستمر است تا اطمینان حاصل شود که این سرمایه گذاری به حداکثر بازده خود می رسد. در دنیای تبلیغات دیجیتال، دادهها به عنوان سرمایهای ارزشمند شناخته میشوند. تحلیل دادههای جمعآوری شده از کمپینهای تبلیغاتی میتواند به شرکتها این امکان را بدهد که الگوهای مصرف کاربران و تاثیر تبلیغات را شناسایی کنند. با استفاده از الگوریتمهای پیشبینی، میتوان پیشبینی کرد که کدام نوع محتوا یا کدام ساعات از روز بیشترین تعامل را به همراه خواهند داشت. یکی دیگر از راهکارهای افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات کلیکی اجرای تبلیغات در زمان مناسب است.
به عنوان مثال، فیسبوک در گذشته پلتفرم خود را برای ارائه محتوا به زبانهای مختلف کاربران در مناطق گوناگون بهینهسازی کرد. این استراتژی بومیسازی، امکان دسترسی کاربران در سراسر جهان را فراهم کرد و به رشد سریع فیسبوک در مقابل رقبا کمک کرد. مدیران بازاریابی نیز ادعا میکنند که استفاده از محتوای بومی میتواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
این ابزارها میتوانند به تحلیل عملکرد تبلیغات، تنظیم بودجه و هدفگذاری دقیقتر مخاطبان کمک کنند. با تحلیل دادهها و تنظیم استراتژیها بر اساس نتایج، میتوان هزینهها را کاهش و بازدهی را افزایش داد. برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه باید به تحلیل دقیق داده ها و بهینه سازی کمپین ها توجه کنید. با بررسی عملکرد تبلیغات و شناسایی نقاط قوت و ضعف می توانید استراتژی های خود را بهبود بخشید و نتایج بهتری کسب کنید. شما میتوانید برای ردیابی اقداماتی که کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغاتتان انجام میدهند از ابزارهایی مانند ردیابی نرخ تبدیل یا یک ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث استفاده کنید. ردیابی شامل برخی رفتارهای مخاطب مانند خرید، تکمیل فرم تماس یا ثبتنام در خبرنامه است.
منظور از دعوت به اقدام (Call to Action) این است که به مخاطب میگوید چه کاری انجام دهد. برای مثال «خرید کنید»، «بیشتر بدانید»، «ثبتنام کنید» یا «دانلود کنید» چند نمونه از دعوت به اقدام هستند. قرار دادن یک دکمه با رنگ متمایز و طراحی جذاب در کنار فراخوان به عمل، میتواند به افزایش نرخ کلیک کمک کند. تصویر باید باکیفیت بالا، مرتبط با پیام تبلیغاتی و برای مخاطب هدف جذاب باشد. تصویر میتواند یک محصول، یک شخص، یک منظره یا هر چیز دیگری باشد که به خوبی پیام تبلیغاتی را منتقل کند. استفاده از تصاویر با کیفیت پایین یا نامربوط، میتواند تاثیر منفی بر روی مخاطب داشته باشد و به اعتبار برند آسیب برساند.
در فاز استارتاپی، زمان یا هزینه زیادی ندارد، و پتانسیل این را دارد که بالاترین بازگشت سرمایه را حاصل کند. اتوماسیون بازاریابی همچنین امکان اجرای کمپینهای بزرگ را با تلاش کمتر فراهم میکند. بهعنوان مثال, با یک فرآیند خودکار، میتوان کاربرانی که برای مدتی غیبت داشتهاند را با پیامهای شخصیسازی شده مجدداً جذب کرد. این نوع تعامل باعث افزایش ترافیک وبسایت و نرخ تبدیل میشود که در نهایت منجر به بهبود میانگین نرخ بازگشت سرمایه خواهد شد. در دنیای دیجیتال امروز، تبلیغات اینستاگرامی یکی از مؤثرترین روشها برای معرفی برندها و جذب مشتریان جدید است. با رشد روزافزون اینفلوئنسر مارکتینگ، نیاز به ابزارهایی که بتوانند دادههای دقیق و تحلیلی را در اختیار کسبوکارها قرار دهند، بیش از پیش احساس میشود.
ابزارهای تحلیل و گزارشگیری در بازاریابی اینترنتی، امکان رصد دقیق وضعیت کسبوکار را در اختیار شما قرار میدهد. همچنین نرخ بازگشت سرمایه مثبت، بهمعنی سودآور بودن کمپین و منفی بهمعنی زیانده بودن آن است. یکی یکی از رایج ترین راه ها برای بهبود کمپین های تبلیغاتی، انجام آزمایش های A و B است.
شما میتوانید عمر تبلیغات در اینستاگرام خود را با ایجاد پستهایی که مخاطب را وادار به انجام عمل خاصی میکنند، تمدید کنید. با اینحال، این استراتژی به مخاطبان شما این شانس را میدهد که با توجه به پیغام شما دست به اقدام بزنند. با این مراحل بهینهسازی، میتوانید تلاشهای خود را برای جذب سرنخهای جدید نیز در طول فرایند بهبود ببخشید، زیرا این یکی از حوزههایی در بازاریابی است که بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) در آن بهویژه مفید است. هنگام هدفگیری مخاطبان بر اساس محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید، از تقسیمبندی خاص و مرتبط با متن استفاده کنید. مشتریان بالقوه را بر اساس اقدامات قبلی آنها در هر یک از کانالهایتان با استفاده از روش شخصیسازی هدف بگیرید.
بسته به نوع کسب و کار و مخاطبان هدف، انتخاب کانال تبلیغاتی مناسب مهم است. در مقابل، برای برخی از مشاغل، تبلیغات سنتی مانند تلویزیون، رادیو یا چاپ ممکن است همچنان موثر باشد. انتخاب کانال مناسب به پیام تبلیغاتی شما کمک می کند تا به افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند برسد.
در این مسیر مشاوران آژانس دیدهبان دیجیتال مارکتینگ راژکس در کنارتان هستند تا با فعالیت درست در شبکههای اجتماعی علاوهبر برندسازی و رشد تعامل و بازدید، سرمایه خودتان را بالا ببرید. ابزارهای خودکارسازی تبلیغات میتوانند به شرکتها کمک کنند تا تبلیغات خود را بر اساس دادههای واقعی و به صورت لحظهای تنظیم کنند. این ابزارها میتوانند به تشخیص الگوهای تعاملی کمک کنند و تبلیغات را بر اساس عملکرد آنها بهینهسازی نمایند. به این ترتیب، هزینه تبلیغات اینستاگرام میتواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، زیرا تبلیغات فقط در زمانهایی نمایش داده میشوند که احتمال تعامل بالاست. بهینه سازی مستمر کمپین ها یکی از کلیدهای موفقیت در تبلیغات اینستاگرام است.
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) فرمی از محتوا است که توسط کاربران یک سیستم یا پلت فرم تولید شده است و خود برند هیچ دخالتی در آن نداشته است. این کار بصورت بسیار ویژهای باعث میشود مشتریان احساس بهتری درباره برند شما به دست بیاورند و اینکه خود را بخشی از فرآیند تولید میدانند. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. بیدینگ دستی کار پیچیدهای است و به بررسی و بهروزرسانی لحظهای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. استراتژی PPC (Pay-Per-Click) تبلیغات شامل نتایجی است که با برچسبهای Ad یا Sponsored در بالای صفحات یا پایین نتایج گوگل ظاهر میشوند. در دنیایی که ۶۷.۱ درصد از افراد به اینترنت دسترسی دارند و هر فرد بهطور متوسط روزانه ۶ ساعت و ۳۱ دقیقه آنلاین است (Demandsage)، این فرصت برای دسترسی به کاربران را نباید از دست بدهید.
اندازهگیری ROI در بازاریابی شبکههای اجتماعی به کسبوکارها کمک میکند تا مشخص کنند آیا تلاشها و سرمایهگذاریهایشان به نتایج مطلوبی منجر شده است یا خیر. اگر کسبوکارها نتوانند این نرخ بازگشت سرمایه را به درستی اندازهگیری کنند، ممکن است پول، زمان، و منابع زیادی را صرف فعالیتهایی کنند که در نهایت به افزایش فروش یا جذب مشتریان جدید منجر نمیشود. اگر میخواهید در دنیای دیجیتال یک کسبوکار موفق داشته باشید، باید از رویکردها و طرز فکر جدید در تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید. این نوع نگرش، جسارت ایجاد استراتژیهایی با روشهای نوآورانه را به شما میدهد. طبق آمارها، صاحبان برندها ۶۳ درصد از سرمایهگذاریهای خود در حوزه بازاریابی دیجیتال را افزایش دادهاند. این روند نشاندهنده قدرت بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی است و بر اهمیت آشنایی با نحوه بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تاکید میکند، چراکه این موضوع برای کسبوکارهای دیجیتال اجتنابناپذیر است.
{چگونه از بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟
|}ضمن اینکه نباید از اهمیت دانش و تخصص انسانی غافل شد، چرا که هوش مصنوعی ابزار کمکی است و برای دستیابی به نتایج مطلوب، همچنان نیاز به قضاوت و تجربه انسانی است. اگر پنج میلیون تومان صرف تبلیغات کردهاید و در نهایت، 10 میلیون تومان درآمد کسب کردید، ROAS کمپین تبلیغاتی شما 200 درصد است (10 میلیون را بر 5 میلیون تقسیم کرده و سپس در 100 ضرب میکنیم). ترافیک وب سایت قبل و بعد از تبلیغات با استفاده از گوگل آنالیتیکس را اندازه گیری می کنیم و تا بتوانیم آمار خوبی از سایت خود به دست آورده و میزان تاثیر تبلیغات را بررسی نماییم. طبق پیش بینی های انجام شده توسط tubularinsights حدود ۸۰% ترافیک وب سایت ها تا سال ۲۰۱۹ برگرفته از تبلیغات همسان خواهد بود.
همانطور که از نام این نوع تبلیغات پیداست، کسبوکارها ویدیویی از محصول، سرویس یا خدمات خود را بهعنوان استراتژی تبلیغات پولی به نمایش میگذارند. این تبلیغات معمولاً در رسانههایی مانند یوتیوب، آپارات و حتی تلویزیون پخش میشوند و ممکن است قبل از نمایش ویدیو اصلی، در حین پخش یا پس از آن به نمایش درآیند. در حالی که تبلیغات پولی میتواند در مدت زمان کوتاهی ترافیک سایت شما را دو برابر کند، تکنیکهای سئو نیاز به زمان دارند. اگر بهدنبال رشد سریع فروش هستید، تبلیغات پولی گزینهی ایدهآلی برای شماست. از آنجایی که هر دو استراتژی، اهداف متفاوتی دارند، نمیتوان گفت که کدام یک برتر از دیگری است. شما میتوانید بهجای انتخاب یکی از این روشها با ترکیب هر ۲ استراتژی با هم، از مزیتهای بیشتری هم بهرهمند شوید.
در عصر تکنولوژی و افزایش روزافزون کاربران در دنیای دیجیتال، برندها برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) باید بر استفاده از سه نسخه دیجیتال – صدا، ویدیو و محتوا بومیسازی – تمرکز کنند. این سه عنصر حیاتی میتوانند به ایجاد محتوای جذاب، شخصیسازیشده و قابل دسترس کمک کنند. شخصیسازی تجربه مشتریان یکی از موثرترین روشها برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. داشتن اطلاعات بیشتر درباره جمعیتشناسی، ترجیحات و رفتارهای مشتریان به شما این امکان را میدهد تا تجربههای بهتری برای آنان خلق کنید.
- از آنجا که در این نوع تبلیغات پولی میتوانید بهطور دقیق هدفگذاری کنید، بهترین زمان برای استفاده از تبلیغات در شبکههای اجتماعی زمانی است که بخواهید گروه مشخصی از مخاطبان را با هدف خاصی افزایش دهید. {
- با اینحال، اگر هدف شما مشارکت بیشتر مشتریان با برند شما است، از تبلیغات ویدیویی استفاده کنید چون کاربران به آنها علاقهی بیشتر نشان میدهند و آن را با دوستانشان به اشتراک میگذارند. |}{
- تبلیغات پولی به هر نوع تبلیغی گفته میشود که شما برای دیدهشدن کسبوکار خود هزینه پرداخت میکنید. |}
- پیش از اندازهگیری ROI، باید ابتدا اهداف بازاریابی خود را به صورت شفاف تعریف کنید.
- یک کارشناس یا آژانس ارائهدهنده تبلیغات PPC، تجربیات و بینشهای فراوانی را به برایتان به ارمغان میآورد. {
- این سطح از شخصیسازی، تعامل بیشتری با مشتریان ایجاد میکند که در نهایت منجر به بهبود نرخ بازگشت سرمایه خواهد شد. |}
بازده سرمایهگذاری (ROI) یک شاخص مالی مهم است که توسط سرمایهگذاران و شرکتها برای ارزیابی کارایی یک سرمایهگذاری یا مقایسه کارایی چند سرمایهگذاری مختلف استفاده میشود. این نشان میدهد که هر یک تومان سرمایهگذاری شده، ۴ تومان بازگشت داشته است. تحلیل دقیق نمودارهای مالی و عملکردی، بازاریابان را قادر میسازد تا منابع را به صورت بهینه تخصیص دهند و بازدهی بالاتری داشته باشند. عنوان، تصویر، پیام و حتی رنگهای استفاده شده در لندینگ پیج باید با تبلیغ همخوانی داشته باشند.
دارت ادز شما را در مسیر کمپین تبلیغات کلیکی همراهی کرده و بهترین راهکارها و پلتفرمهای تبلیغات بینالمللی را برای موفقیت در کسبوکارتان ارائه خواهد کرد. یعنی مخاطب بهجای طی مراحل چرخه بازاریابی درونگرا (جذب، تبدیل، صمیمیت و شوق) به یکباره به مشتری تبدیل میشود. تبلیغات پولی در فروش تاثیر بیشتری دارد و سریعتر از بازاریابی ارگانیک، نتیجه میدهد. تبلیغات در گوگل ادز، تبلیغات در توییتر و تبلیغ در استوریهای یک بلاگر نمونههایی از این نوع بازاریابی هستند.
از آنجا که در این نوع تبلیغات پولی میتوانید بهطور دقیق هدفگذاری کنید، بهترین زمان برای استفاده از تبلیغات در شبکههای اجتماعی زمانی است که بخواهید گروه مشخصی از مخاطبان را با هدف خاصی افزایش دهید. همچنین، با تمرکز بر این گروه خاص، میتوانید آنها را به سمت خرید از سایت خود هدایت کنید. از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics برای بررسی نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، نرخ کلیک (CTR) و سایر معیارها استفاده کنید و در صورت نیاز استراتژیهای خود را بهینهسازی کنید. حتماً برای شما هم این سؤال پیش آمده که آیا فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی شرکت سودآور بوده است یا نه؟ بهترین کار برای پاسخ به این سؤال مراجعه به شاخصی بهنام نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است. HubSpot یکی از منابع اصلی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی است و ابزارهای آن میتوانند به بازاریابان در تحلیل بازگشت سرمایه کمک کنند. بهطور کلی، عبارت ROI یا Return on Investment به میزان بازگشت سرمایه در یک پروژه یا فعالیت خاص اشاره دارد.
بنابراین تعداد تبدیلهای در طول یک ماه را در نظر بگیرید، گام بعدی این مرحله را کامل میکند. اگر کسبوکارتان بهاندازهای بزرگ و پیشرفته شده که نیاز به راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی آنلاین دارید، بهتر است قبل از هر چیز، مخاطبان خود را بهخوبی بشناسید. شناخت دقیق مخاطبان هدف به شما کمک میکند تا کمپین خود را متناسب با نیازهای آنها طراحی کرده و همچنین مخاطبان جدیدی جذب کنید. این شناسایی نه تنها باعث درآمدهای هدفمند میشود، بلکه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را نیز افزایش میدهد. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین به مجموعهای از فعالیتها و استراتژیها گفته میشود که با استفاده از ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال، به دنبال جذب مخاطبان، افزایش آگاهی از برند و تبدیل مخاطبان عادی به مشتریان وفادار است.
ایمیل مارکتینگ یک از استراتژیهای بازاریابی اینترنتیست به شما کمک میکند تا ارتباطی شخصیسازیشده با هر یک از افراد علاقهمند به کسبوکار خود را برقرار کنید. بازاریابی ایمیلی یکی از روشهای موثر برای حفظ ارتباط با مشتریان و ارائۀ پیشنهادات ویژه است. این روش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد و برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی استفاده میشود. همانطور که میدانید بازاریابی محتوا یکی از با ارزشترین استراتژیهای بازاریابی است که میتوانید برای برند خود از آن استفاده کنید.
شما تقریباً با هیچ دلیلی نمیتوانید او را قانع کنید دوباره دنبال شکار گوزن با آن شاخهای بلند برود. انسان وقتی راه مطمئنی را کشف میکند که از آن نتیجه گرفته است، دیگر تمایلی برای خطرکردن و امتحان روشهای جدید ندارد. اگر تا بحال تبلیغات فیس بوکی را ساخته باشید، طبیعتا با قانون ۲۰ درصد آشنایی دارید.
با این حال، بررسی ها نشان می دهد که تبلیغات دیجیتال در ایران، به ویژه تبلیغات در شبکه های اجتماعی و گوگل، نسبت به تبلیغات سنتی مانند بیلبوردها یا تلویزیون، می تواند بازده سرمایه گذاری بیشتری را به همراه داشته باشد. بنابراین برای بررسی موثر بودن دپارتمانهای تبلیغاتی و بازاریابی شرکت، باید از ROI استفاده کرد. میتوان همواره مواردی از هزینه را کاهش یا تغییر داد تا دپارتمانهای تبلیغات به سوددهی برسند. اما ROAS برای کسانی است که در امر تبلیغات حرفهای هستند و میخواهند بدانند که آیا تبلیغات، هزینههای خود (یا بیشتر) را برمیگرداند یا خیر. یکپارچگی ساختار و محتوای تبلیغ با سایت ناشر تبلیغ را تبلیغات همسان می گویند و باعث جلوگیری از Ad Blindness می شود و این روش کمترین مزاحمت را برای کاربر ایجاد می کند و تبلیغات، بیشتر در دید مخاطبین قرار می گیرد. معمولاً هدف هزینه های تبلیغاتی افزایش سود در دوره کوتاه مدت نیست بلکه آگاه سازی از برند و یا افزایش لید یا سرنخ های فروش است. اکثر پلتفرمهای تبلیغاتی آنلاین، فیلترها و قابلیتهایی دارند که میتوانند به شما کمک کنند تا تبلیغ شما به مخاطبین هدف نمایش داده شود.
برای مثال، اگر میزان ترک (رهاکردن مسیر خرید) افراد در فرایند فروش زیاد است، با نظرسنجی از آنها میتوانید بفهمید مشکل از کجاست. یکی از معتبرترین تاکتیکهای بازاریابی رسیدگی به مشتری با حل کردن مشکل اوست. در حالی که ما این استراتژی را در اشکال سنتی بازاریابی زیاد میبینیم، به نظر میرسد در تبلیغات اینستاگرامی از چشم دور مانده است. تصاویر پشت صحنه را با آنها به اشتراک بگذارید و به این افراد یک درون بینی مناسب را از محیط کاری خود ارائه کنید. یا اینکه میتوانید از ویدیو برای ارتباط با مخاطبان استفاده کنید و تصویر بهتر و گویاتری از برند خود به آنها نمایش دهید. با اینحال، اگر هدف شما مشارکت بیشتر مشتریان با برند شما است، از تبلیغات ویدیویی استفاده کنید چون کاربران به آنها علاقهی بیشتر نشان میدهند و آن را با دوستانشان به اشتراک میگذارند.
انتشار محتوا در زمانهای مناسب باعث میشود که تعداد بیشتری از دنبالکنندگان با آن تعامل کنند. اگر کاربر تبلیغ شما را کلیک میکند؛ اما منجر به تبدیل نمیشود، پس ممکن است بهخاطر صفحه فرود (لندینگپیج) ضعیف شما باشد. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل صفحه لندینگ را از نظر بهینهسازی عناصر مختلف مانند عنوان، محتوا، تصاویر و CTA بررسی کنید تا به بهترین نحو انجام شد. ریمارکتینگ را برای هدف قراردادن کاربرانی که قبلاً با سایت شما تعامل داشتهاند، ایجاد کنید. نسخه تبلیغاتی خود را طوری تنظیم کنید که به طور مستقیم با این مخاطبان صحبت کنید. ممکن است بخواهید قیمت پیشنهادی خود را برای به حداکثر رساندن نمایش تبلیغ انجام دهید.
مثلاً کسبوکاری که سراغ اتومیشن نرود، هزینههای تمامشدهٔ بالاتری در مقایسه با کسبوکاری که از آن استفاده میکند، دارد. البته آزمایش همیشه بهسادگی مقایسهٔ نرخ فعلی بازگشت سرمایه با نرخ آن در گذشته نیست. ممکن است بتوانید بدون هزینهکردن برای استخدام نیروهای جدید، کارتان را هم توسعه دهید. این کار بهاصطلاح ارزیابی عملکرد نیروها با هدف افزایش بازدهی عملکردشان است. هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم.
در زمان اجرای این کمپین، توجه به فاکتورهای مختلف برای دستیابی به موفقیت الزامی است؛ کاری که همکاران ما در واحد دیجیتال مارکتینگ کانون تبلیغات ایران نوین برای برندهای بزرگ کشور انجام میدهند. قبل از آغاز کمپین تبلیغاتی، اهدافی قابلدسترس، مدتدار و مرتبط (Smart Goals) را تعیین کنید. این اهداف میتوانند با ROI یا سایر شاخصهای عملکرد انتخاب شوند و با محدودیتهای بودجه نیز همخوانی داشته باشند. فرض کنید یک موسسه آموزشی کمپین جدیدی را برای فروش دوره هوش مصنوعی برگزار کرده است. اتومیشن مارکتینگ با خودکارسازی فرآیندها میتواند در وقت و هزینه صرفهجویی کند.
این لینک