کلید حرارتی چیست؟

برق قدرت صنعتی بزرگی است که در خورد تجهیزات بسیاری را جای داده برای استفاده از نیرو باید از این ابزار و تجهیزا

توسط HEKAYATFARDAYEEMAAA در 8 خرداد 1400

برق قدرت صنعتی بزرگی است که در خورد تجهیزات بسیاری را جای داده برای استفاده از نیرو باید از این ابزار و تجهیزات بهره برد مثل 

کلید های حرارتی 

کلید‌های حرارتی تجهیزات حفاظتی تشکیل شده برق از فیوز مینیاتوری و بیمتال هستند که با این قطعه می‌توانیم موتور را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار به صورت همزمان حفاظت کنیم. کلید‌های حرارتی در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه یا اضافه بار الکترو موتور را از منبع قطع می‌کند. 

کلید‌های حرارتی یا به عبارت دیگر کلید‌های محافظ موتور که در اصطلاح تخصصی به کلید‌های MPCB نیز معروف هستند، از جمله کلید‌هایی هستند که قابل قطع زیر بار هستند و برای روشن و خاموش کردن الکترو موتور‌های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد. 

 

ترمینال 

ترمینال‌های برق یکی از پرکاربردترین تجهیزات جانبی در صنعت برق است. به این ترمینال‌ها کانکتور نیز گفته می‌شود. کار مهم واصلی این ترمینال‌ها اتصال دو و یا چند سیم به صورت موقتی است. اما این کار محکم و استاندارد انجام می‌شود. هنگامی که دو سیم با نوار چسب به یکدیگر متصل می‌شوند، جریان برق عبوری سیم‌ها را گرم می‌کند خطر بروز برق گرفتگی و آتش سوزی را ایجاد می‌نماید. اما در صورت استفاده از ترمینال برق این اتفاق رخ نمی‌دهد. جریان برق بدون گرم شدن سیم‌ها عبور می‌کند و احتمال بروز هر گونه خطری هم به صفر می‌رسد. در صنایع برق انواع مختلفی از ترمینال وجود دارد که هر کدام کاربرد و ویژگی مشخصی دارد. 

 

ترمینال پیچی 

ترمینال پیچی را میتوان یکی از انواع اتصالات الکتریکی دانست که به وسیله ی آن میتوان یک سیم را توسط یک پیچ به فلز هادی و رسانا و سیم دیگری متصل کرد. به همین دلیل است که این نوع اتصال الکتریکی به ترمینال پیچی معروف است و نامگذاری شده است و جهت محکم کردن اتصال باید ترمینال پیچی را بسته و جهت شل کردن اتصال ترمینال پیچی را باز کنیم. 

 

در این مطلب به توضیح و بررسی انواع ترمینال هاى ریلی، ترمينال شاخه‌ای و ترمینال پیچی و انواع آنها براي استفاد‌هاي مختلف مي‌پردازيم پس تا انتها با ما همراه باشید. 

یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات جانبی در صنعت برق کانکتور برق یا ترمینال هستند. وظیفه اصلی ترمینال‌ها متصل كردن دو یا چند سیم به‌ صورت موقت، ولي استاندارد و محکم است. ترمینال‌ها باعث می‌گردنند تا علي رغم اتصال‌هایی که با نوارچسب صورت گرفته‌اند، جریان برق را بدون گرم شدن عبور بدهند و از بروز سوانحي نظير  آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی  جلوگیری بکند. در صنایع برق مدل‌هاي گوناگوني از ترمینال‌ها هستند که کاربردها و ویژگی‌های خاصي دارند. 

 

داکت 

داکت های معمولاً به شکل پلاستیکی بوده و دارای انواع مختلفی می باشند که افراد می توانند با توجه به نیاز خود برای خرید آن ها اقدام نمایند. 

داکت ها معمولاً در ابعاد دو متری در بازار با قیمت های مختلفی وجود دارند. 

داکت یکی از مهم ترین ابزاری است که امروزه برای زیباسازی و منظم کردن سیستم کابل کشی های مختلف در داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

میل به زیبایی و جذابیت دکوراسیون ها به خصوص در محیط های ادرای باعث شده است تا انسان ها در طول تاریخ از روش های مختلف مانند داکت کشی استفاده نمایند تا سیم کشی ها نظر خاصی را به خود گرفت و البته بتوان از آن ها به خوبی استفاده نمود. 

آخرین مطالب