نحوه تعمیر مبدل حرارتی جوشی

برای این که به تعمیر مبدل دو منظوره بپردازیم نیاز است تا در ابتدا قسمتی که برای تعمیر مد نظر می باشد با استفاد

توسط HEKAYATFARDAYEEMAAA در 23 خرداد 1400

برای این که به تعمیر مبدل دو منظوره بپردازیم نیاز است تا در ابتدا قسمتی که برای تعمیر مد نظر می باشد با استفاده از سنگ فرز چاک داده شود و جوش داخلی لوله با نهایت دقت ترمیم شده و در انتها لایه ای که برش خورده است مورد جوشکاری قرار گیرد. طول این پینها بین ۵ تا ۲۰ میلیمتر متغیر است و به همین دلیل با توجه به نرخ جریان میتوان فواصل مختلفی را برای کانال انتخاب کرد. مبدل های حرارتی پوسته و لوله دارای آرایش های مختلف از نظر جریان سیال در سمت پوسته و سمت لوله می باشند و براساس سطح انتقال حرارت، فشار کار، افت فشارکویل، شیوه های ساخت و هزینه کنترل خوردگی و مسائل تمیز کاری، مورد انتخاب و استفاده قرار می گیرند. هر کدام از دو سیال که فشار بالاتر یا ضریب انتقال حرارتی بیشتری داشته باشد ، درون لوله جریان پیدا می کند. ابتدا سیال سرد وارد پوسته ی مبدل می شود سپس به تدریج سیال گرم دردرون لوله ها جریان می یابد.چنانچه از مشتقات نفتی یا گازی برای سیالات درون مبدل استفاده می کنید بایدازیک گازبی اثریا بخار آب برای تخلیه ی هوای درون مبدل وجلوگیری ازانفجار استفاده نمایید. میتوانید بهطور کامل درمورد آنها مطالعه کنید. 

فین ها به شکل لایه های موج دار برجسته ، بین صفحات تخت جداکننده قرار گرفته و به آنها لحیم می شوند. مجراهای جریان در مبدل های گرمایی فشرده معمولاَ کوچک اند و جریان در آنها معمولاَ لایه ای است . امکان بکارگیری مبدل حرارتی صفحه ای در تبادل حرارت بین سیالات با لزجت بالا: از آنجا که در این مبدل­ های حرارتی سیال دارای آشفتگی جریان بالا در سرعت­ های پایین می ­باشد، در مواردی که سیال مورد نظر دارای لزجت بالا باشد کاربرد دارد.فرآیند کنترل در مبدل حرارتی صفحه ای سریع تر انجام می شود. لولهها قسمت اصلی تبادل حرارت در مبدل پوسته و لوله می باشند. حرارت از آب گرم به قسمت پایین ZrO2 مبدل حرارتی ( بیرون تبخیر کننده لوله گرمای) منتقل می شود و عمل دفع حرارت از قسمت بالای مبدل حرارتی توسط دمیدن هوا انجام می گیرد. سرعت بیرون کشیدن و جا زدن مبدل حرارتی در دستگاه تیوب باندل پولر یک متر در دقیقه می باشد. پس از بیرون کشیدن مبدل حرارتی جهت جابجایی و حمل مبدل حرارتی از تسمه و جرثقیل استفاده می شود.

دستگاه تیوب باندل لیفتر با بار گسترده به راحتی با حتی یک لیفتراک قابل حمل می شود. دستگاه تیوب باندل رولر با نیروی هیدرولیکی و بسیار ایمن مبدل حرارتی را دوران می دهد. در روش سنتی برای چرخش درجای مبدل حرارتی و تعمیر و شست وشوی مبدل حرارتی از چرثقیل استفاده می نمایند. مبدل حرارتی (Heat exchanger) دستگاهی است که برای انتقال حرارت موثر بین دو سیال (گاز یا مایع) به دیگری استفاده میشود. در مورد سرمایش نیز عکس همین روند انجام میشود. چراکه کنترل حرارت به صورت بخش مهمی از عملیات کارخانه به حساب می آید و می تواند به صورت کاربرد مستقیم ( مثلا در یک کوره ) و یا به صورت تبادل حرارت ( مثلا در یک مبدل لوله ای یا پوسته ای Shell and Tube ) انجام شود . اما در سیستمهای موتورخانه شوفاژ ساختمان ها در اینجا منظور از مبدل , مبدلهای صفحه ای با حجم کم هستند که نصب , حمل و نقل و راندمان بالایی دارند و همان کار منبع دوجداره و کویلی را انجام میدهند. مبدل حرارتی (Heat Exchanger) یکی از پرکاربردترین تجهیزات مکانیکی موتورخانه می باشد که برای تبادل حرارت بین دو یا چند سیال استفاده می شود.

 

به دلیل این که جریان سیال ها به صورت تناوبی است، یا ماتریس باید ثابت بماند و جریان سیال از آن عبور کند، یا ماتریس باید بین جریان گرم و سرد چرخانده شود. بسته به جهت قرارگیری فین می توانند جریان مخالف یا جریان متقاطع طراحی شده و سیال در شیار بین فین ها جریان یابد. نبود بافل ها در این نوع مبدل احتمال افت فشار را کاهش می دهند و به صورت جریان مخالف عمل می کنند. مبدل حرارتی با جریان ناهمسو (counter-current) : هر کدام از سیال ها از جهات مخالف وارد و خارج میشوند( یکی از سیالها از یک جهت و سیال دیگر از جهت دیگر وارد می شود) ودو سیال در مبدل بهصورت ناهمسو جریان دارد . نیروی هیدرولیکی از ضربه و آسیب به مبدل جلوگیری می کند. نوع مبدل های حرارتی پره دار عمدتا برای کاربرد های "گازـ گاز" یا " مایع ـ گاز" استفاده می شود که به صورت وسیعی در صنایع مختلف از جمله در تبرید با دمای خیلی مبدل حرارتی صفحه ای جوشی (salamsarma.ir/مبدل-حرارتی) کم مانند کندانسور و اواپراتور سیستم های سردخانه، بازیابی انرژی، صنایع فرآیندی، تبرید و سیستم های تهویه مطبوع مانند کویل آب سرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن