رژیم کتوژنیک و لاغری سریع ؟

رژیم کتوژنیک و لاغری سریع ؟   سبزیجات با کربوهیدرات پایین: سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و&hellip

توسط HEKAYATFARDAYEEMAAA در 10 خرداد 1400

رژیم کتوژنیک و لاغری سریع ؟

 

سبزیجات با کربوهیدرات پایین: سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و… از سبزیجاتی مانند، کلم بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز، اسفناچ خام و … ۲. سبزیجات : سبزیجات سبز علی الخصوص سبز تیره (کاهو ، کلم بروکلی، کلم، کرفس، اسفناج، کدو سبز )،پیاز، تربچه ، گوجه فرنگی، قارچ، فلفل و

 

سبزیجات فیبر دارند و استفاده از آنها معمولا می تواند مفید باشد. روغن MCT: روغنهایی که تریگلیسرید با زنجیره متوسط دارند (Medium-chain triglyceride).

اشتباه رژیم کتوژنیک البته مصرف پروتئین تو رژیم کتوژنیک محدودیت داره و اینطور نیست که هرچقدر دلتون خواست بتونید مصرف کنید. هرچقدر بیشتر ورزش کنید، بدنتون ذخیره سازی این موارد رو بیشتر کاهش میده.

 

اگر به رژیم کتوژنیک برای لاغری علاقه پیدا کردهاید و تصمیم گرفتهاید از این رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن استفاده کنید، حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که این رژیم تنها برای مدت کوتاهی قابل اجراست.

 

این موضوع به شما کمک میکنه تا مدت زمان بیشتری رو با احساس سیری به سر ببرید. شاید خیلی از افراد بگویند که با نخوردن غذا هم کالری به دست نمیآوریم و لاغر میشویم ولی در این رژیم با نخوردن کربوهیدرات بدن را وادار به سوخت و ساز میکنیم همین هم نقطه تقاوت این رژیم با دیگر رژیمهاست.

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم؟ پاسخ: اگر دائما احساس خستگی و ضعف دارید، شاید بهطور کامل وارد حالت کتوزی نشدهاید یا بدنتان نمیتواند به خوبی از چربیها و کتونها استفاده کند.

 

کتوز به طور طبیعی سوخت و ساز رو تقویت میکنه پس از کالری چربیها نترسید. کم غذا خوردن باعث کاهش سرعت سوخت و ساز بدن شده و مانع لاغری میشود.

 

رژیم کتوژنیک رژیمی کم کربوهیدرات و پر چربی است، رژیم کتو وبیماری قلبی  

در نتیجه از خوردن مواد غذایی که مقادیر بالایی کربوهیدرات دارند باید خودداری شود.

 

رژیم کتوژنیک به شما کمک میکند که نسبت به رژیم غذایی کم چرب، وزن بیشتری کم و گرسنگی کمتری تحمل کنید. مطالعات نشان داده است که افراد دارای رژیم کربوهیدراتی کم در مقابل کسانی که چربی کمتری میخوردند، وزن بیشتری در شروع مدت زمان رژیم از دست دادند.

 

بر همین اساس، شما احتمال کمتری برای بروز مشکلات قلبی حاد خواهید داشت. بعضی از منتقدان این رژیم غذایی میگویند که رژیم کتوژنیک باعث افزایش کلسترول خون و در نهایت خطر بروز مشکلات قلبی میشود.

 

وقتی با یک برنامه غذایی غیر کتوژنیک شروع به کاهش وزن میکنید بدن شما حس میکنه در موقعیت قحطی قرار داره و شروع به تولید هورمون گرلین میکنه.

 

کربوهیدرات و چربی. حالا وقتی که کربوهیدراتش تموم بشه چه اتفاقی میافته؟ حالا ببینیم رژیم کتوژنیک چطور به کاهش وزن کمک میکنه؟

 

این ماشین همیشه با گاز کار میکرده، حالا وسط راه گازش تموم میشه و خاموش میکنه. یک راه حل ساده این است که آب بیشتری بنوشید و سعی کنید مقدار آن را به یک گالن در روز بیشتر نزدیک کنید.

 

در طول روز چقدر کربوهیدرات بخورم؟ پنج شنبه چی بخورم؟ سه شنبه چی بخورم؟ بسیاری از این چربیها به کبد منتقل شده، جاییکه آنها اکسیده و به کتونها(یا بدن کتون که از سه مولکول محلول در آب) تبدیل میشوند.

 

علت آن نیز کاملا واضح است، زیرا در این رژیم با کم کردن کربوهیدرات، سوخت مورد نیاز بدن از چربیها تامین میشود که میتواند باعث لاغری و چربی سوزی شود.

 

در رژیم کتوژنیک بسیار شایع است زیرا این مواد کربوهیدراتی ندارند، مصرف زیاد این مواد میتواند خطر سنگ کلیه را در فرد افزایش دهد.

 

بهتر است پیش از اقدام به تغییر رژیم غذایی، راجع به هر رژیمی اطلاعات درست و کاربردی داشته باشیم و با متخصص مشورت کنیم؛ زیرا رسیدن به وزن ایدهآل با کاهش وزن به همان میزانی اهمیت دارد که پس از آن سلامت ما حفظ شده باشد.

 

فشارخون، بیماری خاموشی است که میتواند گریبان هر کسی را بگیرد و شناخت آن همزمان با شروع نشانههای خطرناک آن است.

 

چربی اطراف شکم از جمله زمختترین چربیهای موجود است که به علت مقاومت در برابر انسولین و همچنین اختلال در متابولیسم به وجود میآید.

 

رژیم کتوژنیک به دو شکل متفاوت وزن بدن و توده آن را کاهش میدهد، یک با از بین بردن آب اضافی موجود در اندامها و دیگری با کاهش میزان ترشح انسولین در رگهای خونی است.

 

این رژیم علاوه بر کاهش وزن فواید دیگری هم دارند. این شیرینیها با سبک جدید زندگی شما سازگار هستند اما نمیتوانید انکار کنید که کالری زیادی هم دارند. یکی از تحقیقات نشان داده است افراد در رژیم کتوژنیک ۲.۲ برابر بیشتر از کسانی وزن کم میکنند که رژیم غذایی کم کالری با چربی کم میگیرند و علاوه بر این میزان تریگلیسرید و کلسترول HDL (کلسترول خوب) آنها نیز بهبود پیدا میکند.

 

رژیم غذایی سالم یا لاغر کننده، تنها چیزی نیست که برای کاهش وزن به آن نیاز دارید. منظور از خوراکیهای غیر مجاز، اونهایی هستن که درصد کربوهیدراتشون بالاس. یکی از انواع رژیم کتوژنیک دورهای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفتهس.

 

کاهش اشتها در رژیم کتوژنیک یکی از بهترین ثمرات آن است چرا که بیشتر مردم به علت گرسنگی بیش از حد، رژیم را نهایتاً تا چند روز ادامه میدهند. افرادی که سطح کلسترول بد آنها بیش از مقدار مجاز است، بیش از دیگران در معرض بروز سکتههای قلبی قرار دارند.

 

قسمتهای دیگری از مغز وجود دارند که ماده کتون مصرف میکنند، این ماده به هنگام بروز گرسنگی و همچنین مصرف کم کربوهیدرات تولید میشود. بسیاری از ماستها مقدار قابل توجهی کربوهیدرات دارند و با مصرفشان تعادل را در رژیم غذاییتان برهم میزنند.

 

فشارخون را میتوان عامل اصلی بسیاری از بیماریها نظیر بیماری قلبی، سکته مغزی و همچنین نارسایی کلیه است. رژیم کتوژنیک درواقع برای درمان بیماریهای عصبی همچون اپیلپسی ابداع شد، اما امروزه تحقیقات ثابت کردهاند که این رژیم فواید بسیاری همچون کاهش فشار خون دیاستولیک و سطح کلسترول خون را برای بدن به همراه داشته و در جلوگیری از بیماری هایی همچون بیماریهای قلبی، آلزایمر، پارکینسون، سندروم تخمدان پلیکیستیک و آسیب های مغزی موثر واقع میشود.

 

اما بیشتر مردمی که به آن مبتلا شدند، بهبود یافتند و درمان شدند. میوهای که خوردن آن را توصیه میکنیم انواع توت است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک بسیار عالی است و اغلب به عنوان رژیم کم چربی توصیه می شود.

 

اغلب این چربیهای زیر پوست شکم به چربی قهوهای معروف هستند و به سختی آب میشوند. تعداد وعدههای غذایی به ترجیح خودتان بستگی دارد، اما اغلب متخصصان توصیه میکنند غذای مصرفی شما در طول روز، شامل ۳ تا ۴ وعده غذایی با میانوعدههای سالم و کم باشد.

 

آسیب مغزی: یک مطالعه حیوانی نشان می دهد که این رژیم غذایی می تواند باعث کاهش تراکم آسیب دیدگی و کمک به بهبودی پس از آسیب مغزی می کند. برخی از علائم این آنفلوانزا عبارتند از: کاهش انرژی و عملکرد مغزی ضعیف، احساس گرسنگی شدید، اختلالات خواب، حالت تهوع، مشکلات گوارشی و کاهش عملکرد ورزشی.

 

اگر پس از گذشت 5 ماه از رژیم غذایی کتوژنیک دچار ریزش مو شدید، این معمولا موقت است. به همین دلیل هرگز نباید خارج از رژیم تعیین شده توسط متخصص، ماده غذایی را به سفرهتان وارد کنید.

 

زمانی که بی کربنات مایع خارج سلولی و به دنبال آن ph خون کاهش مییابد، خون اسیدی شده و یا به اصطلاح اسیدوز صورت میگیرد. توصیهی ما این هست که برای نتیجهی بهتر در روزهای آزاد از کربوهیدراتهای سالم مثل میوهها، سبزیجات نشاستهای، لبنیات و غلات کامل (به غیر از غذاهای فرآوری شده یا شیرین ) استفاده کنید.

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، برای اولین بار رژیم کتو برای درمان صرع به ویژه در کودکانی که به صرع غیر قابل کنترل با دارو مبتلا شده بودن، شناخته شد.

 

بروز نفخ و درد معده در افراد به دلیل این است که فرد در ابتدای شروع رژیم به چربی بدن فشار زیادی وارد کرده باید این کار به صورت تدریجی انجام شود در غیر این صورت فرد احساس سنگینی در دستگاه گوارش می کند.

 

تجربه علائمی مانند خستگی، گرفتگی عضلات، نفخ و درد معده و بی خوابی به ویژه در روزهای اول وجود دارد که این علائم به صورت موقتی بوده و نشان دهنده این است که بدن در حال تنظیم خودش با موقعیت و شرایط جدید است.

 

مسلما موثرترین و کم عارضه ترین روش لاغری استفاده از رژیم غذایی اصولی و دریافت میزان کالری مناسب در کنار ورزش کردن است؛ اما گاهی اوقات افراد بنا به دلایلی از جمله آماده کردن خود برای شرکت در یک مهمانی و یا مراسم خاص می خواهند در یک ماه لاغری و کاهش وزن بیشتری را تجربه کنند.

 

مطالعات نشان داده است که کودکان با رژیم کتوژنیک به مقدار ۵۰ درصد، کاهش حملات صرع تجربه کردند، این در حالی است که ۱۶ درصد این کودکان بدون تشخیص علت صرع بودند.

 

محققان بعد از بررسی مشاهده نتایج این برنامه غذایی علاوه بر تاثیرات مثبت این برنامه غذایی بر روی افراد مبتلا به صرع متوجه تاثیر گذاری این رژیم غذایی بر روی کاهش وزن شدند.

 

تحقیقی که روی سیزده داوطلب انجام شده است نشان داده است که افرادی که از رژیم کتو برای لاغری استفاده کردهاند، ۲ پوند از افرادی که از رژیم های غذایی کم چربی استفاده کردهاند بیشتر لاغر شدند.

 

اما مطالعات نشان دادهاند که حتی اگر هم این نسبت تغییرات کمی داشته باشد، باز هم میتوان نتیجه خوبی گرفت. آجیلها هم گزینهی خوبی برای میانوعده هستن، اما خوب یه مشکلی که دارن بیشترشون یا بهتر بگیم هیچ کدومشون کربوهیدرات پایینی ندارن، برای همین باید مراقب باشید تو مصرفشون زیادهروی نکنید.

 

در حالی که باید هر دو روش، رژیم غذایی، تحرک را کنار هم داشته باشید تا به نتیجه خوبی برسید. با این وجود اگر بعد از یک ماه اثری از کاهش وزن مشاهده نکردید، یکبار میزان غذاهایی که هر روز به بدنتان میرسانید را مرور و بررسی کنید.

 

این رژیم شامل دوره هایی از کربوهیدرات بالاتر، مانند میزان کربوهیدرات 5 روز کتوژنیک را در 2 روز دریافت کرد. یکی از مهمترین و البته مؤثرترین رژیمهای کاهش دهنده تری گلیسیرید خون، رژیم کتوژنیک و عاری از کربوهیدرات است.

 

رژیم های غذایی سیکلی یا هدفمند، روش های پیشرفته تری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند.

 

به وضوح مشخص شده است که افزایش سطح تری گلیسیرید در طولانی مدت میتواند منجر به بیماریهای قلبی خطرناک از جمله سکته قلبی شود.

 

این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن میتوان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشتها، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره کرد.

 

این اتفاق حتی زمانی که میزان دریافت کالری نیز محدود میشود، صادق است. همچنین، تحقیق دیگری که بر ۳۴ فرد مسن انجام شده است نشان داده است که پایبندی به یک رژیم کتوژنیک برای مدت هشت ماه پنج برابر پایبندی به یک رژیم کم چربی باعث کاهش وزن شده است.

 

نکته دیگری که ممکن است شنیدهها در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری را به حرفهایی بیاساس شبیه کند، استفاده از شیرینکنندههایی است که جایگزین شکر میشوند.

 

وظیفه اصلی این رژیم کنترل اشتها است، در واقع کربوهیدراتها باعث سرکوب شدن اشتها میشوند ولی مصرف کربوهیدرات هم حدی دارد و اگر از آن حد بگذرد، باز هم چاق خواهید شد و باور در مورد رژیم غلط است که هر چقدر میخواهید بخورید و چاق نشوید.

 

زمانی که سخن از شروع یک برنامه غذایی کتو (یا هر گونه رژیم غذایی) در میان است، تنها چیزی که همه متخصصان تغذیه به آن تاکید میکنند، این است که شما حتما باید طیق یک برنامه غذایی خاص پیش بروید.

 

همه افراد چاق معمولا به دنبال رژیم غذایی هستند، تا آنان را به وزن دلخواه و ایدهآلشان برساند ولی معمولا با رژیمهای کوتاه مدت، نتیجه عکس میگیرند و به این باور میرسند که رژیم لاغری فایدهای ندارد و دست از تلاش برمیدارند.

 

غذاهایی که تو رژیم کتوژنیک مجاز به مصرفشون هستین، چربیهای سالم مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و کره هستن که سرعت جذب مواد غذایی دیگه رو کاهش میدن. زمانی که در رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات هستید، سطح هورمون انسولین کاهش پیدا کرده و اسیدهای چرب به میزان زیادی از ذخایر چربی بدن آزاد میشوند.

 

وقتی هر روز خودتان را وزن میکنید و مدام نگران بیاثر بودن این رژیم بر کاهش وزن هستید، سطح هورمون کورتیزول در بدنتان بالا میرود. ممکن است آثار این رژیم مانند یبوست، خستگی و ادرار در ۷ تا ۳۰ روز در افراد مختلف متفاوت باشد.

 

این رژیم ممکن است بلند مدت باشد، اما یک تغییر دائمی در سبک زندگی نخواهد بود. اما تحقیقات انجام شده بر روی افراد چاق نشان میدهد که میتوان در یک دوره زمانی مشخص حدود ۱۴ کیلوگرم وزن اضافی بدن را از دست بدهید.

 

حال به طور دقیقتر میخواهیم بدانیم که رژیم کتوژنیک چیست؟ چیزهایی که در مورد رژیم کتوژنیک و لاغری شنیده بودید بیاساس نیستند.

 

رژیم کتوژنیک رژیمی با کربوهیدرات پایین و چربی بالاست که در اون مصرف کربوهیدراتها به ۵ درصد کاهش پیدا میکنه و چربیها جایگزینش میشن.

 

رژیم کتوژنیک اولین بار برای درمان بیماران صرعی به کار گرفته شد، اما در حال حاضر یکی از محبوبترین رژیمهایغذایی برای کاهش وزنه.تو رژیم کتو مصرف کربوهیدراتها به شدت کاهش داده میشه (چیزی حدود ۵ درصد) و چربیها جایگزینش میشن.

 

متأسفانه چربیهای دور شکمی یکی از سرسختترین این چربیها است که برای از بین بردن آن باید تلاش زیادی کرد. به طور خلاصه، با رژیم کتوژنیک شما درصد زیادی از چربیهای بدن از جمله چربیهای دور شکمی را از دست خواهید داد.

 

اگر میخواهید بدون عوارض جانبی از این رژیم غذایی بهره ببرید، بهتر است از یک برنامه غذایی مناسب با شرایط حسمانی خودتان استفاده کنید.

 

اما ورزش رو فراموش نکنید” یا جیلیان مایکلز به حدی با این رژیم مخالفه که ازش به عنوان یک برنامهی غذایی ناسالم یاد میکنه و میگه من به هیچ وجه این رژیم رو توصیه نمیکنم.

 

البته لازم به ذکره که رژیم کتو برای افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۱ و ۲ عالیه، اما افرادی که کبد چرب گرید ۳ دارن، این رژیم بهشون توصیه نمی شه.

 

رژیم کتوژنیک رژیمی است که کربوهیدرات بسیار پایینی مصرف شده و بدن کتونهای ساخته شده در کلیهها را جهت سوخت لازم بدن استفاده میکند، به این گونه رژیمها، رژیم کتوژنیک و یا رژیم کم کربوهیدرات و

 

۶. تحقیقات نشان داده در کودکانی که به بیماری تشنج مبتلا هستند و بیماری آنها توسط داروها قابل کنترل نیست ؛ رژیم کتوژنیک می تواند موجب کاهش و یا پیشگیری از تشنج در آنها شود.

 

شروع ناگهانی باعث تغییر دوز داروها و بیاثر شدن آنها میگردد. بروز سنگ کلیه در رژیم کتوژنیک به این دلیل است که مصرف زیاد غذاهای حیوانی میتواند باعث اسیدی شدن خون و ادرار شما شود که در نتیجه میزان کلسیم دفعی از طریق ادرار شما افزایش پیدا میکند.

 

سندرم متابولیسم، وضعیتی پیچیده است که باعث افزایش ریسک بروز بیماریهایی به مانند دیابت و همچنین مشکلات قلبی میشود. اثر طولانی مدت باعث میشود که فرد به مرور زمان از آسیب بیماریهای قلبی و دیابت نوع ۲ در امان باشد.

 

رژیم کتوژنیک علاوه بر کاهش وزن، برای کاهش قند خون، چربی خون، فشار خون، درمان سرطان، کبد چرب گرید ۱ و ۲، سندروم تخمدان پلی کیستیک، صرع، میگرن، بهبود کلسترول و پیشگیری از بیماریهای قلبی فوقالعاده س.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن