تفاوت ناودانی UNP و UPA

ناودانی از جمله پروفیل های فولادی هستند که شکل ظاهری آن ها به شکل C و U می باشد و هر یک از این موارد گفته شد

توسط HEKAYATFARDAYEEMAAA در 27 شهریور 1401

ناودانی از جمله پروفیل های فولادی هستند که شکل ظاهری آن ها به شکل C و U می باشد و هر یک از این موارد گفته شده دارای استاندارد های تولید و همچنین کاربرد های مختلفی می باشند. به همین جهت این محصولات فولادی تبدیل به یکی از مقاطع پرتقاضا در بازار برای استفاده در فعالیت های ساختمانی هستند و تولید آن ها برای کارخانجات و صنعت ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روش تولید هر دو ناودانی مشابه است, اما از لحاظ ابعاد و وزن با یکدیگر تفاوت دارند. لازم به ذکر است ناودانی ها دارای طول بال برابر با یکدیگر هستند. کارخانه هایی که در زمینه تولید ناودانی هستند معمولا به تولید ناودانی با طول ۶ و ۱۲ متری می پردازند که در ایران بهترین و رایج ترین کارخانه را شکفته مشهد می دانند. اصولا به قالب های کوچکتر فلزات با طول کمتر از 2 متر شمش می گویند که دارای سطح مقطع ذوزنقه ای شکل است و کاربرد زیادی در نمونه های آزمایشگاهی مس و طلا و آلومنیوم دارد.

عرض آن 1.25 متر، طول آن 12 متر و ضخامت آن 230 میلیمتر در نظر گرفته میشود. حال اگر وزن ناودانی از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر باشد، به آن ناودانی سبک میگویند. کارخانجات اروپایی و برخی از کارخانه های ایرانی، ناودانی سنگین را در نمره هایی مابین 80 تا 180 به روش نورد گرم تولید می کنند.

در روش دیگر برای تولید شمش ماده ی مذاب فولادی را توسط پاتیل های حمل مواد مذاب به واحد ریخته گری می برند تا داخل تاندیش قرار گرفته و در قالب مسی می ریزند و بر روی غلتکی قرار گیرد و در آخر با پاشیده شدن آب بر روی این قالب ها شمش ها آماده ی مصرف می باشند. قالب ها به گونه ای ساخته می شوند که مواد مذاب کاملا منفجر شوند و ساختار کریستال مذاب را تشکیل شود.

در این سبک از ورق های فولادی برای ساخت و خرید ناودانی استفاده می گردد به این صورت که ورق های فولادی توسط دستگاه رول فرمینگ شکل نهایی این نوع پروفیل را مشخص مینماید و با پرس به شکل ناودانی در میآید. به طور عمده قیمت آهن آلات به علت روش های نوین تولیدی و و ضعیت اقتصادی مردم پس از جنگ کاهش پیدا کرد و بسیاری از تولید کنندگان به دنبال نوآوری در طراحی ها و روش های کاربردی محصولاتشان بودند و می خواستند وضعیت بازار را تغییر دهند و با پیشرفت و توسعه ساخت سازه های فولادی, تقاضا برای این قبیل محصولات, افزایش پیدا کرد و بدین ترتیب تولیدکنندگان توانستند بیش از پیش به تولید مقاطعی مثل نبشی و ناودانی بپردازند.

برای اینکه این ناودانی دارای مقاومت بیشتری شود و عمر آن افزایش پیدا کند، تولید کنندگان توسط فرایند گالوانیزاسیون، که دادن پوششی از جنس فلز روی به روش گرم است، استحکام را بالا برده و عمر ناودانی را تا ۳۰ سال افزایش میدهد.

پوشش فلزی روی بروی ناودانی گالوانیزه توانایی مقاومت در برابر زنگ زدگی را افزایش میدهد و در صورتی که دچار شکستگی گردد در برابر رطوبت و اکسیژن نیز مقاوم خواهند بود.

ناودانی UNP

ناودانی UNP تحت استاندارد اروپایی  DIN 1026-1 ساخته می گردد و از ضخامت و وزن بالایی برخوردار است که آن را تبدیل به یک محصول با استحکام بالا تبدیل کرده است. سایزهای تولید شده این نوع از ناودانی های فولادی بین 40 تا 400 میلیمتر است که بیشتر در پروژه های بزرگ ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند و بطور کلی موجب افزایش مقاومت سازه مورد نظر در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی می شوند.

این نوع ناودانی بیشتر از کشور ترکیه وارد میشود ولی اخیرا نوع ارزانتر آن نیز از کشور چین وارد میشود.

این نوع ناودانی هم به صورت تکی یا دوبل در باد بند و تیرها کاربرد دارند و هم به صورت دوبل به شکل قوطی برای استحکام ستونها و یا ساخت خرپاها. در استاندارد UPN بال ها مخروطی شکل هستند. نوع C دارای بال های موازی و نوع U دارای بال های مخروطی شکل هستند. این شرکت دارای خط تولید نورد گرم است و به همین دلیل ناودانی های تولیدی آن بیشتر از نوع ناودانی فابریک هستند.

ناودانی UPA

ناودانی UPA این مقاطع مهم در ساخت و ساز کاربرد زیادی داشته و به صورت نیمه ساخت، از آن استفاده می شود. علامت اختصاری قوطی جزء، علامت اختصاری آهن الات به شمار می آید و کاربرد بسیار زیادی دارد. در بازار با نام ناودانی ایرانی نیز شناخته می شود و دلیل این نامگذاری نیز استانداردهای ملی ست که مشخصات تولید ناودانی در کشور را طبق مشخصات این نوع ناودانی مجاز دانسته است. ناودانی UPA تحت استاندارد DIN 1026-2 تولید می شود و از نظر ضخامت و وزن سبک تر از ناودانی UNP ست.

به دلیل سبک تر بودن و ضخامت کمتر استحکام آن نیز کمتر است اما کاربرد بیشتری در ساختمان سازی دارد. طبق استاندارد ملی ایران ناودانی های بال موازی در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود که از نظر مشخصات ناودانی بال موازی سنگین با مشخصات بیان شده در استاندارد DIN 1026-2 مطابقت دارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن